2 apr. 2009

Och så har man dåligt samvete..
Jag har konstant dåligt samvete för något, allra helst för flera saker på samma gång. Är det människans lott i livet att ha dåligt samvete? Finns det människor som inte har dåligt samvete, som alltså inte är psykopater utan som bara lever ett sånt liv?

Borde jag kanske sätta mig ner och skriva ner allt jag har dåligt samvete för och bocka av lista? Så kan jag leva i lugn och ro sedan? Funkar det så?

Jag har faktiskt ingen aning, jag vet bara att jag avskyr den molande känslan i magen av dåligt samvete samt alla måsten som jag ständigt skjuter på. Jag kan inte leva så här i resten av mitt liv, så mycket har jag ju iaf insett.

Hilfe?

2 kommentarer:

bokblogg sa...

Ja, du kan väl göra som "My name is Earl" TV serien där han söker efter karme genom att förlåta allt han gjort genom livet! Låter som den bra ide... Eller inte! Man kan inte gå runt och ha dåligt samvete vännen! Kramar Nilam

Linn sa...

Kanske öva upp din självkänsla så du känner att du inte är mer än människa, tar ansvar för det du behöver och kan ta ansvar för och förstår att vara realistisk? :) Låter otroligt jobbigt att ha dåligt samvete jämt. Jag har inget dåligt samvete alls, samvetet är mer en kompass för mig som hjälper mig att välja rätt och så handlar jag efter det som jag tycker verkar riktigt utifrån de val jag ser.